Reseberättelse Jukola och Venla 2015

Värtahamnens väntsal fylldes på mer och mer ju närmare avgång vi kom. Väl på båten gled vi genom en varm och somrig Stockholms skärgård medan vi spanade efter Selmas (som är Waxholmsbo) hus. Efter en del baconost- och jordnötssmörsmackor somnade vi till ljudet och vibberationen av vår granne motorn.

En utmaning för er som vågar anta den är att ställa sig i brygga och försöka nudda magen i taket om ni sover i överslafen. Det är något vi ägnade oss åt kvällen till ära.

Efter en skakig natt då Märtas vattenflaska skakat ner från nattduksbordet begav vi oss mot frukosten. Gröten såg tyvärr allt för läskig och slajmig ut för att få utgöra uppladdningen inför dagens lopp. Nöjda var vi ändå när vi traskade i hamn i Åbo vid sjusnåret. Efter en lagom lång bussresa på ca 40 minuter anlände vi till arenan. Det var lite småklurigt att leta oss bort till vår campingplats som låg 1,5-2 km från bussen/TC.

Campingen bestod av en stor torr, nedhuggen åker bredvid en motorväg. Snättringe höll dock till lite i utkanten där det var lite mer vildvuxet. Efter en snabb inspektion av vårt militärtält insåg vi att vi hade en myrstack i det, så då fick det komma lite militärer och flytta det. Vi slapp sen det värsta boet men det var fortfarande en del myror och andra småkryp kvar.

Efter ett par timmars chillande utanför militärtältet i solen då vi spelat kort och läst lite PM begav sig vi damer som skulle springa oss upp till TC för att äta i mattältet. Solen stekte över TC och när starten gick klockan två skickade vi iväg Anna och Nadja. Både två kämpade på fint i den fina, ganska flacka terrängen.

När de kom in på den stora folkfyllda arenan var det min och Vilmas tur att ge oss ut i skogen. Det var långt till start och jag sprang på bra då. Tyckte jag hade fin koll mot ettan. La sen av med orienteringen och gled upp på fel höjd med "alla andra" och virrade där några minuter innan jag förstod att jag var ute och cyklade. Efter en tung start lättade det lite och jag fick ihop orienteringen

lite bättre men var allmänt rätt dåligt sprunget av mig. Vilma däremot gjorde ett kanonlopp och tappade 3-4 minuter på täten tror jag Jonny sa, trots en tuff vinter. Märta och Selma sprang ut efter mig och Vilma och ankare i våra två lag var Sofia och Therese.

Efter en dusch, en sväng bland dem hela fyra sporttälten och middag var klockan knappt 19:00.

Herrstarten gick först 23:00 så vi drog oss mot campingen igen där vi återigen chillade och spelade lite kort.

Inför herrstarten gick damlagen och maskot Martin (som var sjuk och inte sprang) upp mot TC. På vägen handlade vi glass och lite annat och slog oss sen ner framför en av storbildskärmarna.

Startskottet sköts av någon sorts stridsvagn men var lite av en besvikelse enligt mig, Selma och Vilma då 10milas startskott var mycket rejälare och skakade hela marken tillskillnad från dessa fjantiga miniskott. Vi satt och spanade efter vår förstasträckslöpare Simon medan solen gick ner över arenan.

Simon skickade sen skickade ut Göran på sträcka 2. Efter att Göran sprungit ut gick vi och mötte upp Simon som berättade om en långsträckta han fått springa helt själv och en annan kontroll där han varit och kollat på två andra gafflar innan sin egen.

Jag och Vilma gick sen och la oss. Söndag förmiddagen var sedan seg. Regnet var i hållande och jag,

Vilma och Jonas var väldigt tacksamma att Nadja tagit in våra väskor och kläder som vi lämnat utanför tältet. När Patrik kom till tältet efter sin sista sträcka gjorde vi vågen, men mycket mer än så hände inte. Vi sov lite, spelade mer kort och tömde det sista av våra matföråd. Vid lunchtid packade vi ihop våra blöta liggunderlag och sovsäckar och gick mot TC för frukost/lunch.

På eftermiddagen avgick bussen från TC mot Åbo. I Åbo gick vi och åt hamburgebuffé bestående av hamburgare, massa fyllningar, mozzarellasticks, pizza m.m. Sen gick vi tillbaka till terminalen där vi lämnat väskorna och väntade där en stund innan vi fick gå på båten.

För stora delar av Snättringeskaran blev båtturen hem lugn. Vi 15-16 åringar som gjorde vår första Jukolaresa höll till i hytten i flera timmar. Innan vi skulle gå och lägga oss bestämde vi oss för att ta en sväng på båten för att gå på en liten upptäcktsfärd. Det dröjde inte mer än några sekunder innan vår båtguide Jonas, som gick i spetsen träffade på lite kompisar och försvann in i en hiss.

Vår upptäcktsfärd var då över innan den ens hann börja och vi gick och la oss. Precis innan vi somnade sa Vilma till mig och Selma att "det här var ju en trevlig resa" vilket det också var, men det lät så ironiskt fast det inte alls var menat så. Till sist somnade vi till berusade röster i korridoren utanför och knackningar på vår hyttdörr.

På morgonen väcktes vi av både högtalare och någon mysko besättningspersonal som öppnade dörren för att säga godmorgon. Årets Jukolaresa var nu över och jag tror de flesta var nöjda!

Kristina Tedhamre

Resultat Snättringe SK Lag 1 på Venla: http://results.jukola.com/tulokset/se/j2015_ve/kilpailijat/362/

Resultat Snättringe SK Lag 2 på Venla: http://results.jukola.com/tulokset/se/j2015_ve/kilpailijat/1203/

Resultat Snättringe SK på Jukola: http://results.jukola.com/tulokset/se/j2015_ju/kilpailijat/221/

Dock fel laguppställning, laget var: