Teknikträning

Plats:
Ormkärsskolan
Datum:
2022-09-27 (10 dagar sedan)
Tid:
18:00

Sprint i Ormkärr (norr om Stuvsta).

Samling:
18.00. Ormkärr. Samling vid Ormkärrsskolans grusplan, se karta: https://goo.gl/maps/Va9Repo4iitoYakX6. För parkering, följ gällande regler i området och parkera på gator. Det finns även ett gäng avgiftsbelagda parkeringar precis vid skolan, infart från Fjugestagränd.

Kartor finns på plats från ca 17.45 för den som vill starta tidigt (pga mörker). 
Allmänna färdmedel:
Buss till Stjärnsundsgatan, eller tunnelbana till Hagsätra och gå 500 m.
Banor:
2 st likvärdiga sprintbanor.

Bana 1: 1,4 km

Bana 2: 1,6 km

Eftersom sprinten i sin karaktär inte är jättesvår, så passar banorna från gul nivå och uppåt. Det finns alltså ingen specifik orange bana denna gång (men träningen passar alltså gul grupp och uppåt).

Skala 1:4000, skrivs ut på A4

Kontrollerna markerade med rödvit snitsel.
Banläggare: Brais Pineiro Fraga

Beskrivning
Sprintträning i stadsmiljö. Att lyckas med sprint kräver delvis en annan teknik än i skogen. Eller, kanske inte en annan teknik men fokuset på detaljerna blir ännu viktigare. Det handlar om:

·         God framförhållning. Du ska veta var du ska ut från kontrollen, vilket vägval du ska ta och hur du ska genomföra sträckan- redan innan du ens har påbörjat sträckan. Alltså blir det viktigt att veta vart du ska kanske 2, 3 eller till och med 4 kontroller framöver.

·         Detaljer. Varje litet mikrovägval spelar roll. Runt trädet, kapa hörnet i korsningen, utgången från kontrollen- det handlar om den där lilla sekunden.

Och så klart, farten bör vara högre på sprint.

Innan du startar, se till att värma upp ordentligt. Du kan om du vill springa en bana som uppvärmning och den andra i hög fart. Annars är rekommendationen:

·         Värm upp 10 minuter minst.

·         Kör ena banan

·         Vila ca 5 minuter

·         Kör andra banan

·         Nedjogg

Det går även att köra gemensam start, springa åt motsatt håll eller liknande, men egen orientering rekommenderas nog för ökad träningseffekt.

Visa hänsyn!
Vi är i stadsmiljö och här är det även folk som bor. Givetvis gäller kartan men spring heller inte igenom planteringar, på tomtmark eller liknande- om det skulle uppstå tveksamheter så springer du runt. Respektera de som är ute och går också. Du borde inte behöva pannlampa, men har du ändå det så kör inte med lampan på max. Kartlyse eller liten lampa räcker.

Vissa gator har en viss mängd trafik, det är inte jättetrafikerat men ordinarie trafikregler gäller. Klädsel i varselfärg och/eller reflex är inte fel.

 

 

 

 

Träna själv: Hör av dig till davhector@hotmail.com så skickar vi kartan till dig! Banorna sitter alltid ute minst en vecka (måndag-fredag, tas ner under helgen) och du kan träna när som helst!