Teknikträning

Plats:
Nyboviksbadet, Gladö Kvarn
Datum:
2021-04-06 (5 dagar sedan)
Tid:
18:00

Samling:

Runt 18:00 vid Nyboviksbadet, Gladö Kvarn. Se karta: https://kartor.eniro.se/m/M6qtI. OBS: Viss brist på P-platser så parkera ordentligt. Parkeringen vid badet (P1) och den västra parkeringen (P2) rekommenderas i första hand (närmare start). Parkera förståndigt och enligt gällande regler (ingen parkering på gatorna!) så vi inte blir osams med de boende. Cykla gärna!

 

Banor:

Svart bana 9,2 km (med avkortningar till 7 km, 6 km och 4,1 km)

Orange bana 3,2 km

Gul bana (kanske lite mörk-gul): 2,2 km

Svart bana finns i skala 1:10 000 (A4) och 1:7500 (A3). Övriga banor i skala 1:7500 endast. Nyritad karta 2019-2020. Svart bana har en del microsprint i skala 1:4000

Beskrivning

 

Vi är i början av vårsäsongen, det har äntligen blivit sommartid och kanske känner du att tekniken är lite ringrostig? Då är det utmärkt läge att träna grunderna i orienteringsteknik i form av en momentbana! Dessutom är det generellt fin skog, så lite njutning ska det förhoppningsvis också bli! Både svart och orange bana är momentbanor, gul har en ”vanlig” bana. Banan är uppbyggd enligt följande (gäller både svart och orange):

 

Inledning: Väck huvudet med två korta kontroller på vanlig karta.
Kurvbilds-njutning: Mångas mardröm kanske, men lär dig behärska kurvbilden så kommer du känna hur det flyter mycket bättre i orienteringen. Denna slinga går dessutom bara uppe på de fina höjderna med flera inslag av berghäll så njut och känn dig lite extra duktig som kan flyta så fint ovanpå och kanske går det rentav snabbt? Orange bana får hjälp av blåa föremål (myrar, bäckar) samt stigar också.
Kartkontakts-korridoren: Korridor-OL kräver noggrann kartläsning och hög fokusnivå. Sänk farten, gå om du så behöver, men håll kontakten med kartan. Känn hur allt bara stämmer med vad du passerar. Orange har en transparent korridor för att göra det lite lättare. Första avkortningen viker hemåt här.
Förlängningen (endast svart): Några extra kontroller för dig som vill ha lite extra orientering och extra Visättranjutning
Kompass-bröt (endast svart): Okej, det här är inte banans finaste del, men ska man träna kompass är det lika bra att göra det där man faktiskt har nytta av det. Och det har man på flack mark där sikten är dålig. Inget är bortplockat från kartan, det behövs inte utan det finns inget att läsa på ändå, typ. Hoppa inte över detta även om det ser tråkigare ut, ditt framtida jag kommer att tacka dig för att du lär dig att bli vän med din kompass. Kanske lär du dig en dag att älska grönområden också.
Fokuserings-micro (endast svart): Nu är det åter dags att greppa tag om kartan och läsa noga. Skogs-sprint i 1:4000 kräver både fokus och noggrannhet. Och så är det kul också.
Korridoren hem (endast svart): 500 m korridor avslutar banan. Är du väldigt trött kan du också ta den parallella stigen till målet. 

 

BANAN SITTER UTE HELA PÅSKLOVET. KARTOR FINNS I BREVLÅDAN UTANFÖR KLUBBSTUGAN FÖR TRÄNING NÄR DU VILL, ELLER SKRIV UT SJÄLV FRÅN SIDAN "TRÄNINGAR FÖR EGEN UTSKRIFT"

*********

Teknikträning någonstans i södra Stockholm. Bra, genomtänkta teknikträningar för alla från orange grupp och uppåt. Ibland även gula banor (nytt för i år!), i dessa fall kommer detta att annonseras här i kalendern!

Samling runt 18.00 (okej att komma 17.40-18.10, sprid gärna ut er för att minska trängsel). Vanligtvis uppmuntras samåkning men i rådande läge kan det vara lämpligt att bara åka med de du normalt umgås med. Ofta går det också att cykla (eller, om så krävs, åk kommunalt men undvik kollektivtrafiken just nu om du kan).

Banor: Svart bana i längderna 3,5-10 km. Orange bana 3-4 km. Ibland gul bana ca 3 km (annonseras då här) Träningen passar alltså för orange grupp och uppåt.

Övning: Alltid ett genomtänkt moment som tränas i orienteringen, du ser vilket i översiktsplanen som finns här på hemsidan

Träna själv: Oftast finns banorna upplagda på fliken "Träningar för egen utskrift" samt några utskrivna ex i brevlådan utanför klubbstugan. Om det inte gör det, hör av dig till davhector@hotmail.com så skickar vi kartan till dig! Banorna sitter alltid ute minst en vecka (måndag-fredag, tas ner under helgen) och du kan träna när som helst!

Covid-regler: Träningen är öppen för alla medlemmar men vi måste se till att hålla avstånd

  • Parkera med SSK. OK Södertörn och Söders tränar också på tisdagar, vi har tydligt separerade samlingsplatser
  • Drop-in: Du kan starta när du vill mellan 17.40 och 18.10.
  • En person ur din bil hämtar kartor åt alla
  • Håll avstånd till andra på samlingsplatsen. Uppehåll dig inte i onödan.
  • Handsprit finns tillgänglig
  • Ingen samling. Läs vad som väntar här på hemsidan och förbered dig därefter
  • Ingen gemensam start just nu, endast individuell träning
  • Åk hem så fort du är klar- men glöm inte att stryka dig från listan så att vi vet att alla är tillbaka. "Vanliga" skador förekommer fortfarande och därför håller vi koll på att alla kommer tillbaka. Sjukvårdsutrustning finns hos träningsansvarig.