Teknikträning

Plats:
Brotorpsbadet, Tumba
Datum:
2018-10-23 (49 dagar sedan)
Tid:
18:00

Årets sista natt-teknikträning, missa inte!

Samling: 18:00 vid Brotorpsbadet på vägen mellan Tumba och Vårsta. Se karta: https://kartor.eniro.se/m/YKUlL

Övning: Natt-OL med gemensam start! Bra övning i att orientera i överfart. Starten går 18:30 så se till att vara i god tid så att du hinner värma upp ordentligt- ett måste när du ska träna högintensivt!

Kontrollerna är markerade med stora skärmar med påsydda reflexer.

Gaffling (lite orättvis) förekommer på alla banor utom orange bana!

Banor:

A 9,0 km

B 7,4 km
C 5,0 km
D 3,7 km
E 3,9 km röd

Från tränings-PM:

Denna vecka bjuds det på 5 banor i olika längder där varje bana har två gafflingsalternativ (ex A–1,
A–2 etc.). Terrängen är känd för många från 25 Manna 2017 (finns lite upptrampade stråk från 25 Manna som inte är redovisade som stigar) och kanske inte är den mest tekniskt svåraste terrängen men det gäller att orientera hela vägen in till kontrollen och speciellt nu på natten. Kontrollerna siter delvis ganska tätt så det gäller att hålla koll på sin egen orientering.
Bana A och ett kartbyte en bit in på banan.
På kartan finns ett antal områden som behöver skyddas och som är märkta som förbjudna områden, det är tillåtet att springa på stigarna kring och igenom dessa områden.

Gemensam start med gafflade banor innebär något helt annat än den grundteknik-träning som det är att springa en momentbana. Du har inte bara att förhålla dig till din egen förmåga och din egen fart utan du blir som en förare i trafiken plötsligt påverkad andra löpare precis som under en stafett. Rent teoretiskt är det ingen skillnad mot ett individuellt lopp men är i praktiken en utmaning. Du bör precis som vanligt ha en plan för hur du ska ta varje sträcka men vissa element som beskriver planering i boken ”Orientering för att tävla” kan bli viktigare än under ett individuellt lopp:



Det är viktigt att lägga upp en plan för sträckan och genomföra dem. Det kan exempelvis vara att i början av sträckan förenkla mot vissa detaljer, sedan ta ett litet vägval runt en höjd varefter man gör en förlängning mot en beståndsgräns i slutet av sträckan för att få en bra ingång mot kontrollen. Vissa löpare jag har en exakt plan för hur hela sträckan ska löpas medan andra endast har en grov idé om hur de ska springa. Oavsett hur man väljer att planera så är det viktigt att kunna ha en flexibilitet i sin plan. Man måste inte springa mellan två höjder om det visar sig ligga ett rasat träd just där bara för att planen säger så. Ett annat tillfälle där det är viktigt att kunna ändra i planen är om man ser en punkt en bit fram i terrängen som är tydligt framträdande. Hittar man snabbt samma punkt på kartan är det såklart bättre att läsa vidare därifrån än att följa ursprungsplanen.

 


Ofta lockas man vid gemensam start att hålla ett högre tempo än vanligt, vilket kan ge viktiga insikter som kan utnyttjas vidare. Det är över huvud taget bra att lockas att träda ur sin komfortzon om man vill utvecklas. Så här står det i ”Orientera för att tävla” om orientering i överfart: ”Att orientera i högre fart än vanligt ställer stora krav. För att klara av detta måste man vara säker på grunden. Det finns inte någon tid till att tveka. Dessutom måste löparen blixtsnabbt ta till smarta verktyg för de situationer som dyker upp. Ofta kommer det att krävas förenklingar, förlängningar och framförhållning för att kunna springa riktigt snabbt. Efter en träning i överfart kan det vara utvecklande att fundera på vad som krävs för att du alltid ska kunna springa så fort. Är det grundtekniska kunskaper, verktyg eller strategier som krävs? Eller är det helt enkelt bara en fråga om din fysiska uthållighet?